середа, 22 березня 2017 р.

Формувальне оцінювання в Україні

  Сучасна школа переживає період, коли має здійснюватися рішучий поворот педагогічного процесу до особистості школяра, що, в свою чергу, потребує змін і змісту шкільної освіти, яка має бути  спрямованою на формування особистості нового типу, яка має розвинену самосвідомість, громадянські якості, критичне мислення, стійку систему мотивації, підвищену самооцінку, самоповагу, саморозвиток.
Вказані вище підходи щодо педагогічного процесу в сучасній школі закладено у  новому Державному  стандарті базової і повної загальної середньої освіти, який  ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів. В умовах його впровадження, зокрема,  п еред шкільною освітою постає завдання, яке полягає у  «…створенні умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя…”.
Для досягнення поставленої  мети вчителю  необхідно так організувати навчальне середовище, щоб воно на практиці спонукало  учня до самопізнання, самоконтролю, саморегуляції.  

Впровадження формувального оцінювання передбачає переорієнтацію учнів з пасивних слухачів на активних учасників навчально-виховного процесу, перетворення їх, як писав Ш. Амоношвілі,  в «…союзників вчителя в своєму ж навчанні і вихованні…».




 Формувальне оцінювання або, як його ще називають, оцінювання для навчання (Assessment for learning) з початку 2000-х років стало мейнстрімом світової освіти.
 Тестові методики показали ризики їх тотального застосування, і «маятник» хитнувся у зворотному напрямку - в сторону живого спілкування вчителя з дітьми і учнів один з одним, де учень займає не пасивну, а активну позицію, виявляючи все більше самостійності, в тому числі в організації своєї навчальної діяльності та оцінюванні її результатів.
  Формувальне оцінювання  формує самостійність у визначенні навчальних завдань, у виборі способу їх рішення і взагалі - в організації свого навчання. Формувальне  оцінювання направлено на те, щоб учень сам зміг оцінити свої навчальні досягнення, виявити у себе слабкі місця, а найголовніше - міг визначити, що і як йому треба робити, щоб просунутися далі, щоб поліпшити власні результати.
  Перший принцип формувального оцінювання: навчальні цілі повинні бути відкриті і зрозумілі для дітей. Учні знають, що вони роблять, для чого і до чого повинні прийти. Другий принцип: критерії оцінювання обговорені разом з дітьми і зрозумілі дітям, можливо, навіть введені спільно з учнями. Третій принцип: вибудувана постійний зворотний зв'язок від вчителя до учня і від учня до вчителя. На будь-якому етапі навчальної роботи школяр може отримати зворотній зв'язок, який показує, де він зараз перебуває, що у нього виходить, які труднощі виникають, як він може з ними впоратися ...
  Відомо, що в тому випадку, коли учні та вчитель однаково розуміють цілі та очікувані результати навчання, процес навчання стає більш ефективним. Учні мають розуміти, яких результатів навчання слід досягнути, і у будь-який час встановити, на якому етапі досягнення своїх цілей вони знаходяться, оцінити точність виконаних дій та операцій, скоригувати, за необхідності, та зрозуміти, коли очікуваного результату досягнуто. Таким чином, формувальна оцінка – це «зворотній зв'язок» для учнів, який дозволяє їм зрозуміти, яких заходів слід вжити, щоб покращити власні результати. З іншого боку, така оцінка для вчителя забезпечує зв'язок оцінки з індивідуальним навчальним рухом учня, приростом його навчальних результатів: знань, умінь, компетентностей, тощо. Вона створює умови розвитку в учнів навичок 21 століття, а саме планування власного процесу навчання, прийняття аргументованих рішень, робота в команді, співпраця тощо. Окрім цього, така оцінка створює передумови оцінювання запланованих результатів навчання: особистісних, метапредметних та предметних.

   «Ключова місія формувального оцінювання» - допомога учню у навчанні. Вона пов’язана з такими важливими завданнями: сприяти впевненості учня у власних силах, надавати орієнтири, корисні поради на певних етапах навчання, сигналізувати про складнощі, забезпечувати діалог «учитель-учень», формувати стратегію успішного навчання

  Існує багато різних веб-інструментів, що дозволяють забезпечити швидкий зворотний зв'язок. Причому, зворотний зв'язок отримують всі учасники навчального процесу: і вчитель, і учень, а часом і батьки :. І неймовірно важливо використовувати цю можливість для забезпечення підтримки процесу НАВЧАННЯ.
  За останні десятиліття формувальне оцінювання активно впроваждується у світі, зокрема у країнах ЄС, та набуває дедалі більшої ваги в Україні. Його особливостями є сприяння у формуванні й розвитку особистості учня, що досягається за рахунок забезпечення ефективного зворотного зв’язку з учнем, активної участі учня в процесі навчання, постійного коригування навчального процесу, мотивування учня, усвідомлення ним відповідальності за власне навчання. Це означає, що застосування технології формувального оцінювання на сучасному етапі може перетворитись на один із ключових важелів забезпечення якісної освіти.

Немає коментарів:

Дописати коментар